קבוצת כנרת עמוד הבית  |  מה חדש  |  יצירת קשר


אודותענפיםקהילהפנאי פלוסיזכורגלרייהתגובות









שם:
שנת לידה:
שנת פטירה:





א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
ק ר ש ת






נח סטולר


תאריך לידה: 11/07/1925 י"ט תמוז תרפ"א
תאריך פטירה: 12/07/2005 ה תמוז תשס"ה
בן יונה ושמואל
80.
מקום לידה: ישראל
קבוצת השתייכות: חברי כנרת



נח נולד ב"חצר כנרת" להורים מראשוני העליה השלישית, היה הילד הרביעי במשפחה בת שמונה ילדים. החיים ב"חצר", היו חיי דלות, אך ההורים היו חדורי מוטיבציה וחזון להפוך את העמק השומם ומוכה הקדחת, לגן פורח, כילד קטן, הזדהה עם ההורים בדרכי הפעולה שלהם, בפיתוח ענף המטעים, בהחלטות על סוגי העצים לנטיעות, כדי לממש את חלומם.. נח חלה כמוהם בקדחת, וגדל בין הרגבים והנטיעות שנטעו. כשהיה בן 4 שנים, עבר עם כל החברים והילדים, למקום הקבע של קיבוץ כנרת, על "הגבעה". עם הוריו אחיו ואחיותיו, השקיף ממרום הקומה השניה של הבית האמצעי, על העמק וים-הכנרת המשתרע במזרח, עד הרי הגולן החוסמים אותה.

נח סיים בבית-החינוך בדגניה, שמונה כתות לימוד, ועבר ללמוד בבית-הספר החקלאי – "כדורי", שם היו טובי המורים להוראת מקצועות הקרקע, השקיה וענפי החקלאות, בעלי-חיים, מפוי שטחים וכו'.
 
בן 19 היה בשנת 1944, כשמלחמת העולם כבר הייתה בעיצומה, התנדב נח ל"בריגדה העברית".
בשתי שנות שרותו אלה, עסק בחילוץ יהודים מאירופה, והברחתם לארץ.
לאחר שהשתחרר ועם הגיעו לארץ, גויס ל"הגנה",  ולליווי שיירות בגליל התחתון. במלחמת העצמאות היה בין מגיני קיבוץ גשר, פגז שפגע בעמדה בה היה עם אליהו הרחול, פצע אותם והם פונו לטיפול.בבית-חולים. כשהחלים, חזר הביתה לעבודה במטעי הזיתים..
בתחילת שנות החמישים גויס לחיל הנח"ל, ופיקד על מחלקת הנח"ל בעין-חרוד, אחר-כך קיבל להקים היאחזות לרגלי הגולן.  בפיקודו, בניגוד לדעת התנועה, הכריז גרעין הצופים שבהיאחזות, על הקמת קיבוץ "גונן". עם סיום שירותו, חזר לכנרת,. ובשנת 1953, נשא לאשה את תמי, מבנות הגרעין. כאן הקימו את ביתם, כאן נולדו להם שלושת ילדיהם.
בשנים 1953- 1955 כיהן  בתפקיד מרכז-המשק, תפקיד שעיצב אותו בהיותו מרכז-המשק השני בכנרת. בהיותו בתפקיד זה, קיבל לעיבוד את אדמות הר-כנרת, היה שותף לשכנוע לקבלת אדמות ההר לקיבוץ מידי יוסף וייץ, באותה פגישה, התחייב נח לטעת זיתים בהר, מחויבות ששמר עליה כל ימי חייו מאז.
בשנות השישים, עם הנחת קו מים להר, נפרצה הדרך לטעת מטעי פרי נוספים, בשנות השבעים, בנוסף למטעי הזיתים שטיפח והרחיב, התחיל בנטיעת מנגו, בתחילה עשה נסיונות עד שמצא את הכנה המתאימה להר, והתחיל בנטיעות מסיביות של מנגו בהר. יחד עם זאת, הדריך נוטעים בקיבוצים בעמק הירדן, ישובי הבקעה ועד עין-גדי ויוטבתה שבערבה, איזה זנים ועל איזה כנות לטעת. מטעי המנגו הורחבו והם מהווים היום ענף ייצוא לשווקים באירופה. נח היה אחראי לחלקת הניסיונות ב"צמח", שם השריש חוטרי תמרים מזנים שונים,  ונטע מטע תמרים בהר.
בשנת 1985, קיבל על עצמו את תפקיד מזכיר הקיבוץ, הכניס רוגע ושקט בציבור, לאחר שנים של תסיסה חברתית. יחד עם התפקיד המשיך לטפל במטע, כשהוא נעזר ומכניס לעבודה חברים צעירים.
בשנות השמונים, הצליח לגייס את ה-ק.ק.ל.   להשתלט על מימי "מעיין קדש", והפך את המקום לפינת חמד המדגישה את הקשר של חברי כנרת להר, מקום בו מספרים את ההיסטוריה של המקום. אחר כך הוסיף מסלולי הליכה ו"אבני דרך" המספרים את סיפור המתיישבים בכנרת וכיבוש ההר.
בשנות התשעים, המליץ על נטיעת מטע של ליצ'י, במקום הכרמים שנעקרו ובקרבת המכוורת, דבר שהוכיח את הצלחת המטע, ואף תורם רבות לדבורים ליצירת הדבש.
ב- ה' באייר תש"ס, 15.5.2000, קיבל נח בטקס הענקת פרסים של עמק-הירדן, את פרס -"ציון הוקרה לאנשי האדמה"  - על תרומתו הגדולה בנטיעת מטעים באדמות כנרת ובארץ כולה. וקידום ענפי המשק והחקלאות.
יותר מ-55 שנים עסק נח בחקלאות המטעים, הפך את ההר לגן פורח, לביתו השני. היה גם איש משפחה ואבא מסור ואוהב, שהנחיל לילדיו ונכדיו את האהבה להר, לפרחים ולמטעים שבו. היה מסור לבית-כנרת כולה, פעיל במוסדות הכלכליים של המשק, היה מבאי האסיפות הקבועים, השתתף בכתבות וסיפורים בעלון הקיבוץ.  אוסף סיפורי מקום שנכתבו על-ידו, הוצאו בשני ספרים,   "יחפים בחצר" ו – "הר-החלומות".
לזכרו הקימו החברים, בין המטעים בהר-כנרת, אנדרטה,  שבמרכזה מתנשא עץ תמר שנטע, המשקיף על עמק-הירדן הפורח, מההר שהיה תמצית חייו.
נח השאיר אחריו את אשתו תמי, את ילדיו – שחר, נגה וגדי עם בני זוגם, ו-9 נכדים.



נח סטולר - ספר מבקרים הוסף הודעה לספר המבקרים

שמואליק חדש 12/07/2005

לזכרו של נח, רעי היקר!

נח! חבר יקר שלי! באתי להיפרד ממך לאחר שמונים שנות חיים, שבהן צעדנו יחד.
משחר ילדותינו "בחצר" הקטנה והסגורה השקפנו יחד על הכנרת הקסומה.
יחד עלינו אל ""הגבעה"" עם שלושת הבתים הגדולים והלבנים, שהיו מרכז לחיינו התוססים והמאושרים.
טופפים היינו ברגלינו הקטנות אחר צעדיה המדודים של הגננת "מלכה הטובה" כשהיא מובילה אותנו אל חופיו השוקטים של הירדן ואל צילם של עצי האיקליפטוס העבותים.
בוקר, בוקר צועדים היינו במורד "הגבעה" אל עבר בית-החינוך בדגניה, כשאנו חולפים על פני מטע הבננות, חוצים את חורשת האיקליפטוס ועוברים את הירדן על פני הגשר החדש.
שנים רבות חבשנו יחד את ספסלי הכתה בבית-החינוך ועדיין זכור לי מגדיר הצמחים עב-הכרס שהיה מונח דרך קבע על שולחנו של נח. ספר זה, היה מרתק אותו ולא נשאר לו זמן להשתתף בכל שעשוענו ומשחקינו.
בטיולי הטבע, כאשר היינו יוצאים אל מרחבי השדות וההרים, היה הילד השקט הזה, משתרך הרחק מאחרינו, כשהוא נעצר ליד כל פרח חדש שמצא ומנסה להגדירו והיה בוחן כל בעל חיים המזדמן בדרכו.
היה לך חברי הטוב, העולם שלך, עולם מלא וגדוש שירת-חיים.
ורק לאחר שנים רבות, יכול הייתי להבין ולהעריך את הזדהותך המלאה עם עולם זה ואת מסלול חייך שהיה כה ברור וחד-משמעי: עבודת האדמה, עבודת השדה, הצמח, המטעים והפרי.
מדי יום ביומו היית עולה אל ההר כדי להפריח את מדרוניו לסקל את סלעי הבזלת הגדולים ולנטוע את עצי הפרי אהובי נפשך.
הייתה זו שירת-יצירה מיוחדת במינה כאשר פוסע היית בצעדיך הארוכים בין עצי המנגו כבדי היבול ומשוטט בצילם של עצי הזית עבי הגזע ורחבי הצמרת. ושירת היבולים התנגנה בכל הווייתך.
אהבנו שנינו לשיר. והיה קולך נעים ומתרונן. אך גיליתי יום אחד, פרק מרתק מסודות ילדותך. היית רושם בכתב ידך הזערורי, בפנקסים קטנים, את מילות השירים אותם היינו כולנו שרים: שירי בראשית, שירי החלוצים ושירי כנרת הראשונים.
פנקסים קטנים אלה, הם אוצר בלום ועדות להמיית הלב שהקדשת להם.
באחד הימים, ואנו שנינו כבר "באים בימים", וצעדינו כבדים ואיטיים, עלינו אל כרם הפַרְלֶט בגבעת שמונה. הייתה זו חלקת הכרם האחרונה שניתנה לך בחסדי צעירינו – לעבדה ולשמרה. עונת הזמירה הייתה אז והכרם כולו הישיר את עלוותו ועמד ערום ועריה.
תמיד אהבתי את עבודת הזמירה וידעתי שתהיה זו שעה יפה ומרתקת לשנינו. רגלינו אמנם כבדו ועייפו אולם ידינו היו עדיין חזקות וזריזות והמזמרות מזמרות את שירת הכרם.
מבין לשורות הגפנים נשקפים אלינו נופי ילדותנו ומרחבי שדותינו הירוקים ובדממה נשמע מהדהד קולן של המזמרות. ואז אני שומע אותך שר את אחד משירי החלוצים, אותם אהבת. שירתך מחלחלת אל תוכי ומעבירה בי צמרמורת של זכרונות ואני מצטרף אליך. אנחנו שרים יחד. וקולנו נישא ברמה. ושמש החורף מפציעה ומחממת. והבית שלנו, כנרת שלנו, פרוש לפנינו במלוא הדרו, כיצירת חיים מופלאה.
היו אלה רגעים של חסד, רגעים בהם שבילי חיינו השתלבו שוב כבימי ילדותנו המאושרים.
שירת חייו היפה של נח נפסקה. אך שירת היצירה האדירה שלו – הנשמעת ממדרונותיהם של הרי-כנרת ושדותיה, תלווה אותנו ואת הבאים אחרינו עוד שנים רבות.
תהא מנוחתך שלמה
שמואליק חדש